Informatie
Tijdens de Studiereis Kopenhagen geven we antwoord op de vraag: waarom is Denemarken interessant voor Nederlandse bezoekers? Allereerst heeft de kinderopvang een langere traditie en heeft zich daardoor gevarieerder kunnen ontwikkelen. Denemarken geeft als percentage van het Bruto Binnenlands Product het meeste geld uit voor jonge kinderen van alle staten in de ontwikkelde wereld. Verder kent Denemarken de combinatie van school en bso maar kent Kopenhagen ook nog gescheiden voorzieningen (de afweging wordt daardoor interessant). Pedagogisch medewerkers zijn voor ongeveer 60 procent HBO-opgeleid. Wat betekent dat in de praktijk? En gastouderopvang wordt meer in relatie tot de centra aangeboden. Dat zijn slechts in het kort de interessante zaken. Denemarken heeft de New Nordic School ontstaan na een hervorming in 2014. De hervorming bestaat uit o.a. een verlenging van onderwijstijd en vrije tijd op school; een grotere verantwoordelijkheid van leerkrachten voor de werkzaamheden de hele dag en omgekeerd een grotere rol voor pedagogisch medewerkers in onderwijstijd. Dit alles met een uitbreiding van vakken ( bv Engels al verplicht vanaf leeftijd 6 jaar) en een grotere rol van de schooldirecteur als organisator van de hele dag.
Vanzelfsprekend zal er ook tijd zijn ingeruimd om Kopenhagen als stad en een aantal hoogtepunten van de stad te bezoeken. Dat betreft bij voorbeeld het nieuwe Kopenhagen, de Koninklijke Bibliotheek, de nieuwe opera en de omgeving daarvan, het koninklijke paleis, Deens design in architectuur en kunst.
Reviews
Studiereis Kopenhagen
Ingrid Nelissen – directeur Integraal Kindcentrum Regenboog & BS De Teugelaar
Met beiden teams uit de Schadewijk in Oss en de zeer betrokken begeleider van Childcare beleefden we fantastische Deense dagen. De pedagogisch medewerkers, onderwijsassistenten, leerkrachten en managementleden werden volledig ondergedompeld en uit de dagelijkse contexten getrokken. Wat een inspiratie en wat heerlijk met elkaar de opvang- en onderwijswereld in Kopenhagen te bekijken, beluisteren en te spreken. Wat is daar een enorme drive om het kind, kind te laten zijn en ruimte te bieden. Dat hebben we letterlijk en figuurlijk ervaren. Tijdens de steeds terugkerende reflectiemomenten tijdens en na de reis bespreken we in groepen op welke wijze de Deense inspiratie onze visie en ons handelen binnen opvang en onderwijs in de wijk verrijkt en beïnvloedt. Fantastisch te mogen ervaren en zien dat de manier waarop we nu met kinderen aan het werk zijn, steeds verder groeit naar bewuster handelen en denken vanuit de professional. De collega’s hebben veel gesprekstof en verlangen naar letterlijke en figuurlijke nog meer ruimte en eigenaarschap voor onze kinderen. Trots op de beweging, het enthousiasme en de energie die deze reis heeft gevoed. En met Child Care als partner was het een feestje; we hebben letterlijk en figuurlijk de ruimte gevoeld om de reis samen op maat te maken voor het diverse gezelschap uit Schadewijk. Dank!.
Studiereis Kopenhagen
Sanne de Bruijn, directeur SamSam
Na een prachtige, inspirerende reis naar Pistoia, hebben we ook in Kopenhagen enorm genoten van het kijkje in de keuken bij een ander. De rust en ruimte voor de kinderen in Denemarken is prettig en er is veel gekwalificeerd personeel dat zich vol overgave stort op hun baan. Veel gemêleerde teams zien werken, mensen die trots zijn op hun vak. Kopenhagen is een prachtige stad om te bezoeken en we hebben wederom enorm genoten van het gezellige samenzijn met onze medereizigers en reisleider.
Studiereis Kopenhagen
Stefan Vogler, Regionalleitung. Elbkinder – Vereinigung Hamburger Kindertagesstätten
Oktober 2014 Von dieser Studienfahrt hat sich der Leitungskreis einen vertieften Einblick in das dänische System der Kindertagesbetreuung erhofft und sich Anregungen für die eigene Praxis gewünscht. Unsere Erwartungen wurden in beiderlei Hinsicht vollkommen erfüllt! Durch die exzellente Organisation seitens Childcare International haben wir die kurze Zeit sehr gut nutzen können und durch die vielfältigen Kontakte mit den dänischen Fachkräften einen sehr lebendigen Eindruck erhalten. Die Auswahl der Institutionen, die wir besichtigt haben, berücksichtigte die Vielfalt des Angebots und die Mitarbeitenden traten uns äußerst freundlich und aufgeschlossen gegenüber. Auch im Nachhinein, im Rahmen von Leitungssitzungen, haben wir von dieser Fahrt profitiert und einzelne fachliche weiter Aspekte bewegt. Ich kann pädagogischen Fachkräften aus allen europäischen Ländern nur empfehlen, die Möglichkeit des Besuchs bei seinen Nachbarn ebenfalls wahr zu nehmen!
Studiereis Kopenhagen
Liesbeth Koornneef – Directeur Stichting Kwest, Naaldwijk
Als nuchtere Westlander dacht ik altijd: een studiereis, wat voegt dit nu toe? Na, vorig jaar, Kopenhagen en dit jaar Frankfurt sta ik hier anders in! Verrijking van je visie, inspiratie en even los van je organisatie zijn voor mij de sleutelwoorden na het buitenland bezocht te hebben. Niet alles hoeft te worden gekopieerd (want laten we niet vergeten dat we het hier heel goed doen!), maar je door elementen van de reis te laten voeden is geweldig. Zo start Kwest 1 januari 2012 met een PeuterBuitenGroep (3 kernwaarden: Buiten, Westland en Ervaren), mede gebaseerd op het bezoek aan het boskindercentrum in Kopenhagen. En wat ik ga introduceren vanuit Frankfurt? Binnenkort meer daarover! Reizen met vakgenoten, je laten inspireren door het aanbod, je laten begeleiden door deskundige en plezierige reisleiders: ik kan het zeker aanraden!
Kopenhagen – voorjaar 2011
Ervaring Kinderopvang Mundo
Met een dwarsdoorsnede van de organisatie (pedagogisch medewerkers KDV en BSO, locatiemanagers, schooldirecteuren, directeur, stafmedewerker) naar Denemarken in maart 2011…. In een paar dagen heel veel inspiratieen informatie opgedaan over de Deense cultuur (opvoeding, levenswijze,eten, scholing en natuurlijk opvang) aan de hand van een heel prettig programma. Bezoeken aan kinderopvang, scholen, musea en restaurants onder leiding van een bezielende reisleider hebben gezorgd voor een kakelende touringcar in Kopenhagen en een kinderopvangorganisatie (Mundo) in beweging.