Seminar Duurzaamheidspedagogiek

Duurzaamheidspedagogiek: Leren zorgen voor de natuur

Hoe leren we met jonge kinderen te zorgen voor de natuur?

Alweer bijna een jaar geleden organiseerden we een seminar Duurzaamheidseducatie voor jonge kinderen. We zagen enkele voorbeelden van natuur-bso’s en kinderopvang. Echter, in elke kinderopvang kun je samen met kinderen leren leven met en zorgen voor de natuur. Leren leven met en zorgen voor de natuur worden gezien als cruciale stap naar het herstellen van de planetaire crisissen. Sterker nog, gezien de staat van onze planeet, is leven met natuur misschien wel de grootste uitdaging van de 21e eeuw, voor jong en oud! Terwijl we allemaal wel op de hoogte zijn van de klimaatverandering, de planetaire vervuiling en de afname van biodiversiteit, blijkt het lastiger om te bedenken hoe we deze kennis kunnen omzetten in onze rol en activiteiten als opvoeder.

Doel van dit seminar

In het seminar willen we eerst vanuit de wetenschap bespreken welke mogelijkheden er zijn om te leren zorgen voor de natuur en hoe dit het beste kan worden vormgegeven in onze kinderopvang en onderwijs voor kinderen van 0 tot 12 jaar. Vervolgens willen we met behulp van een internationaal praktijkvoorbeeld kijken naar de specifieke mogelijkheden om met kinderen te zorgen voor de natuur. Daarna krijgen we van een Nederlands praktijkvoorbeeld uit de kinderopvang praktische tips over wat je nú zou kunnen doen en wat op langere termijn. Als laatste gaan we zelf aan de slag: wat is er mogelijk binnen jouw kinderopvang, morgen, volgend jaar en in de komende tien jaar? Wat betekent dat voor de dagelijkse praktijk en het lange termijn beleid?

Vragen waarop dit seminar een antwoord wil geven:
  • Hoe kunnen we de kennis over de staat van onze planeet gebruiken in onze rol als opvoeder om tot actie te komen?
  • Hoe kunnen we samen met kinderen leren te zorgen voor de natuur?
  • Hoe kunnen we dit in onze alledaagse praktijk gaan verweven, op korte en op lange termijn?
  • Sprekers

  • Saskia van Schaik – Radboud Universiteit Duurzaamheidspedagogiek – Waarom, wat en hoe? Wat weten we vanuit onderzoek over duurzaamheidspedagogiek. Waarom is het belangrijk om kinderen te leren zorgen voor de natuur. Wat is precies duurzaamheidspedagogiek en hoe die je dit? En, wat zijn mogelijke effecten van duurzaamheidspedagogiek in de kinderopvang?
  • Didi Devapriya - Amurtel Roemenië Children in Permaculture Didi Devapriya was one of the co-authors of “Earth Care, People care and Fair Share in Nature - the Children in Permaculture manual” . Children in Permaculture developed a curriculum for bringing the ethics of permaculture into mainstream kindergarten and school curriculums and does trainings on this.
  • Marielle Hettinga – Regiomanager Eigen en Wijzer, Harderwijk Hoe breng je dit in de praktijk, ook als je minder buitenruimte tot je beschikking hebt? Mariëlle Hettinga heeft een natuurpedagogiek in ’t Werkel in Zwolle toegepast. Vanuit haar ervaringen kan ze tips en trics voor de dagelijkse praktijk en beleid op de lange termijn delen. Bestemd voor Managers, (pedagogische) beleidsmedewerkers, (pedagogisch) coaches/IB-ers, stafmedewerkers en welzijnswerkers uit kinderopvang, onderwijs, welzijnsorganisaties en jeugdzorg. Ook gemeenten en adviseurs zijn van harte welkom.
  • Praktisch

    Datum: Vrijdagochtend 17 februari 10:00-13:00 uur
    Locatie: Zalen van Zeven, De Tuinzaal, Bollenhofsestraat 138-A, Utrecht
    Voertaal: deels Engels
    Kosten: €149,- incl. btw.

    Programma
    09:30 uur Inloop met koffie en thee
    10:00 uur Saskia van Schaik – duurzaamheidspedagogiek; waarom, wat & hoe?
    10:30 uur Didi Devapriya – children in permaculture (bijdrage is online en in Engels)
    11:00 uur Pauze
    11:30 uur Mariëlle Hettinga – in de praktijk
    12:00 uur Aan de slag
    12:30 uur Lunch
    13:00 uur Eind