CCI Seminar ‘Zorg(en)kinderen in de kinderopvang’;
visie & praktijk in binnen- en buitenland                               

7 maart 2025 – 9:00-13:00 uur inclusief lunch, in Zalen van Zeven, Boothstraat 7 te Utrecht

Op dit moment is er binnen de kinderopvang veel aandacht voor de vraag of het aantal kinderen met een extra ondersteuningsbehoefte is gegroeid. We kunnen ons ook afvragen of onze pedagogiek in het begeleiden van de ontwikkeling van kinderen tekortschiet: kunnen we nog wel omgaan met de verschillende ondersteuningsbehoeften van kinderen? Pedagogisch professionals ervaren een hoge werkdruk en handelingsverlegenheid. Of spelen er andere, maatschappelijke, factoren een rol, zoals het vastlopen van de jeugdzorg en de personeelstekorten in de kinderopvang. De professionals waarschuwen voor een nieuwe vorm van stigmatisering en uitsluiting van kinderen wat grote invloed zal hebben op hun zelfbeeld en ontwikkelingskansen.

Wat is onze visie op diversiteit en inclusie binnen deze context en hoe gaan wij daar in de dagelijkse praktijk mee om?

Onderzoeken en discussies gaan over belangrijke vragen:

  • Vertonen kinderen problematischer gedrag in vergelijking met vorige generaties?;
  • Zijn onze (maatschappelijke en professionele) normen van wat normaal gedrag is te strikt en is er te weinig oog voor de diversiteit in het karakter, temperament en ontwikkeltempo van kinderen (zie de discussie rond het labelen met ADHD); wat betekent dit voor het kind?;
  • Zijn pedagogische professionals onvoldoende uitgerust om hen extra ondersteuning te bieden en investeert de kinderopvangorganisatie daar wel voldoende in?;
  • Schieten de voorwaarden zoals de stabiliteit van personeel en kwalitatief goede coaching te kort. Moeten we willen dat kinderopvang ook opvoedondersteuning en jeugdhulp wordt?; 
  • Leidt de huidige trend waarin steeds meer aandacht komt te liggen bij gedrags- en ontwikkelproblematiek van individuele kinderen tot minder oog voor diversiteit en wordt er onvoldoende gewerkt aan inclusie?

Onze vraag:

Als we het belang van inclusie (iedereen doet mee) en kansengelijkheid (recht op een goede start en gelijke uitkomsten) onderschrijven, hoe kunnen we binnen de kinderopvang samen zorgen voor een inclusieve ontwikkelomgeving??

  • Wat is de visie van pedagogen, kinderopvangorganisaties en gemeenten op diversiteit, inclusie en kansengelijkheid. Speelt dit een rol in hun besluiten? Zitten deze doelen elkaar in de weg?
  • Leggen zij in hun analyse en aanbod de nadruk op factoren bij individuele kinderen en/of bij de pedagogiek of omgevingsfactoren?
  • Welke afwegingen maken zij en hoe brengen zij deze in de praktijk?


Doel van het seminar is, aan de hand van buitenlandse en binnenlandse voorbeelden, inzicht verkrijgen in:

  • De wijze en aannames waarop de conclusie dat een kind een extra ondersteuningsbehoefte heeft tot stand komt.
  • De (gespannen?) relatie tussen inclusie en kansengelijkheid m.b.t. kinderen die een extra ondersteuningsbehoefte hebben (wel of niet in een aparte ’plus’-groep).
  • De keuzes die organisaties en gemeenten hierin maken en hun onderbouwing daarvan. 


Sprekers

  • Buitenland wetenschap:
    In dit Seminar geeft Jochen Devlieghere, hoogleraar Gezinspedagogiek aan de Universiteit Gent, een introductie op het thema Zorgkinderen. Prof. Devlieghere doet onderzoek naar de rol van kinderopvang in en inclusieve samenleving. Buitenland/visie/praktijk.
  • Buitenland praktijk:
    Kati Nguimba
    van de Berlijnse kinderopvangorganisatie Kindergarten City Berlin geeft een toelichting op de keuze voor volledig inclusieve kinderopvang en de samenwerking met de gemeente Berlijn.
  • Nederland/visie/praktijk:
    Nikita Hermans, Teammanager Zorgteam Kober, 
    legt uit hoe de Kober-kinderopvang vanuit een duidelijke visie, praktisch en organisatorisch vormgeeft aan de extra ondersteuningsbehoefte van kinderen.
  • Carienke de Jong, Orthopedagoog & Teamleider Zorg, vertelt hoe kinderopvangorganisatie KindeRdam de zorgstructuur heeft ingericht en welke keuzes in de praktijk gemaakt zijn voor de plusopvang.

We delen ook vast wat informatie over de reis die CCI rondom dit thema naar Denemarken organiseert.


Bestemd voor

Pedagogisch beleidsmedewerkers, managers, bestuurders, beleidsmakers die werken op het terrein van kinderopvang (0-4 jarigen), BSO en basisonderwijs (4-12 jarigen).

Praktische informatie:

Datum:   Vrijdagochtend 7 maart; 09:00 – 13:00 uur inclusief lunch
Locatie:   Zalen van Zeven, Boothstraat 7, 3512 BT, Utrecht
Voertaal: deels Engels
Kosten:  € 165,- incl. btw.


**Indien het aanmelden niet lukt, stuur dan een e-mail naar seminar@childcareinternational.nl