Duurzaamheidspedagogiek: Leren zorgen voor de natuur
17 februari 2023
In elke kinderopvang kun je samen met kinderen leren leven met en zorgen voor de natuur. Dit wordt als een cruciale stap gezien naar het herstellen van de planetaire crisissen. Hoe kunnen we samen met kinderen leren te zorgen voor de natuur? Hoe bedden we dit in de dagelijkse praktijk?
Spelend ontwikkelen en leren met digitale technologie en ICT
4 november 2022
Welk effect heeft de snelle digitalisering van de samenleving op de ontwikkeling, het welbevinden en het toekomstperspectief van kinderen? Hoe kan je deze middelen inzetten om de speel- en leeromgeving van de 2-13 jarigen te verrijken in de kinderopvang en in het basisonderwijs.
Eén curriculum voor 0-6 jarigen en voor àlle kinderen
28 maart 2022
In het seminar Eén curriculum voor 0-6 jarigen en voor alle kinderen bespraken we het recente OESO rapport waarin de vraag wordt gesteld welk pedagogisch beleid de beste voorwaarden voor hoogwaardige interacties in kinderopvang en onderwijs biedt.
Duurzaamheidseducatie in de jonge jaren
5 november 2021
Diverse onderzoeken bespreken uitvoerig hoe anders een duurzame toekomst op onze planeet er uit ziet dan de wereld van nu. Hoe kunnen we in de kinderopvang en het onderwijs jonge kinderen voorbereiden op die toekomst? Wat vraagt dit van opvoeders van jonge kinderen? Hoe leren we ze te zorgen voor de aarde?
Flexibele en incidentele kinderopvang in Nederland
23 juni 2021
Hoe kunnen de Nederlandse kinderopvang en het welzijnswerk kwalitatief goede en betaalbare flexibele en/of incidentele kinderopvang bieden aan ouders met lage inkomens, die hier door onregelmatig en/of tijdelijk werk behoefte aan hebben? Wat kunnen we leren van good-practices uit het buitenland?
Risicovol buitenspelen in het onderwijs en op de bso
16 maart 2021
Kinderen spelen steeds minder buiten. Ze staan steeds vaker onder toezicht van volwassenen als ze buiten zijn en spelen. Er is strengere regelgeving gekomen over de veiligheid van speelomgevingen. Daardoor zijn de speelgelegenheden minder uitdagend en kunnen kinderen minder risicovol buitenspelen.
Ieder kind hoort erbij! Diversiteit respecteren en uitsluiting tegengaan
18 november 2020
Bij discriminatie denken we meestal aan oudere kinderen. Toch krijgen ook jonge kinderen te maken met discriminatie en vooroordelen, van en over elkaar evenals van en over opvoeders. Hoe kunnen we opvoeden met respect voor diversiteit?
Hij en zij of… het?
24 september 2020
Genderneutrale opvoeding en educatie in de opvang en het onderwijs van het jonge kind. In het Zweedse Stockholm zijn een paar kinderdagverblijven al een aantal jaren bezig met genderneutrale opvoeding. Jongens en meisjes worden neutraal aangesproken met ‘vriend’ en ‘het’. Is dit een goede manier?
Sociale inclusief van jonger kinderen
18 september 2019
Ieder kind heeft het recht om zich te ontwikkelen tot actieve deelnemer aan onze samenleving. Daarom hoort ieder kind de kans te krijgen zich te ontwikkelen om zo een zinvol leven te kunnen leiden en een bijdrage te leveren aan de maatschappij.
De pedagogische coach: schakel tussen theorie en praktijk
12 april 2019
Een van de taken van de pedagogische coach is het het ondersteunen van pedagogisch medewerkers bij vertalen van de theorie en het pedagogisch beleid naar de praktijk. Welke methodieken en tools staan de pedagogische coach hierbij ter beschikking en wat kunnen we leren uit het buitenland?
Mediagebruik en ICT in voorzieningen voor het jonge kind
1 oktober 2018
ICT en de nieuwe media bieden veel mogelijkheden bij allerlei vormen van ontwikkelen, spelen en leren. Tegelijkertijd roept het gebruik veel vragen en onzekerheid op: wat leren jonge kinderen (2-6) ervan, wat zijn de risico’s, wat vraagt het van de professionals?