De buitenruimte als derde pedagoog
Hoe stimuleert de buitenruimte de ontwikkeling van kinderen?
Het ene kinderdagverblijf/school heeft een stenen speeltuin of een kleine binnenplaats, het andere heeft een groene tuin en grenst aan een bos. In hoeverre wordt de ontwikkeling van kinderen door deze buitenruimte beïnvloed? En, wat kun je als professional doen om deze ontwikkelkansen te benutten?
Doel van dit seminar
In het seminar willen we eerst vanuit de wetenschap bespreken op welke manier de buitenruimte functioneert als pedagoog. Welke ontwikkeling van kinderen wordt beïnvloed en hoe kun je de rol van de buitenruimte zo goed mogelijk benutten?
Vervolgens willen we met behulp van een praktijkvoorbeeld uit Engeland, de omgeving van Londen, kijken naar hoe er daar wordt omgegaan met de buitenruimte, hoe deze is ingericht en welke adviezen we daaruit zouden kunnen afleiden.
Als laatste doen we inspiratie op bij enkele locaties in Nederland door middel van een panelgesprek.
Vragen waarop dit seminar een antwoord wil geven:
Hoe richt je de buitenruimte in?
Hoe bevordert de buitenruimte de ontwikkeling van kinderen?
Hoe kun je de buitenruimte benutten in je pedagogische aanpak?
Sprekers
- Janneke Hagenaar: onderzoeker bij lectoraat natuur en ontwikkeling van de Hogeschool van Leiden. Janneke werkt mee aan het onderzoek Hoofd, schouders, knie en TAAL. In dit project onderzoeken ze in hoeverre de natuur van belang is voor de taalontwikkeling van kinderen.
- Zoë Raven: directeur van Acorn Early Years. Dit is een kinderopvangorganisatie en bosschool met diverse locaties in de omgeving van Londen. Bij deze organisatie zien ze de buitenruimte als derde pedagoog en hebben ze als missie dat alle kinderen in de omgeving buiten ervaringen op kunnen doen.
- Panelgesprek met twee voorbeelden uit Nederland. Frank Fortuin en Marriena Ackon van KomKids komen iets vertellen over de natuurfiets. Daarnaast komen Daryo Verouden en Laurens Zaalberg wat vertellen over gebruik van de buitenruimte
bij BSO Vrijland Amersfoort